Lördag 26 oktober 17.00, Kristinehallen, Falun

Konferencier: Göran Greider

Joel Olsson, En tonsaga
P Tjajkovskij, Pianokonsert nr1, b-moll
Anna-Karin Klockar, ”Radices” (uruppförande)
P Tjajkovskij, Symfoni nr 5, e-moll

Vår stora jubileumskonsert äger rum exakt på dagen 100 år sedan DOFs första konsert 1919.

Vi inleder konserten med ett verk av Joel Olsson, DOFs grundare och dirigent under de första 30 åren. Joel anställdes 1917 vid Dalregementet, där han snabbt avancerade från musikfanjunkare till musikdirektör. Tidigare hade han bl a verkat både som flöjtist i kungliga hovkapellet och violinist i Berns orkester.

Anna-Karin Klockar är en välmeriterad tonsättare bosatt i Falun. Hon är bördig från Orsa och studerade komposition vid Musikhögskolan i Stockholm, innan hon flyttade till Italien och var verksam där i många år. För några år sedan återvände hon dock till Sverige.
Anna-Karin har mest komponerat och fått utmärkelser för körverk. Vi har nu dock att se fram mot ett uruppförande av ett orkesterverk ”Radices” (Rötter).

Tjajkovskijs musik spelas ofta i festliga sammanhang. Anledningen är att det finns många verk att välja bland, för den som vill ha storslagen musik med vackra teman som en bred konsertpublik uppskattar. Detta gäller i högsta grad den kända pianokonserten i b-moll. Vi är väldigt glada för att vi för denna afton har lyckats engagera en av vårt lands absolut främsta pianister, Roland Pöntinen.

Tjajkovskijs 5:e symfoni blir orkesterns pampiga avslutning i firandet av 100-årig verksamhet.

<Tillbaka till Program